De vraag en antwoord index toont een overzicht van vragen en bijbehorende antwoorden.
De Parkstadroute vormt een onderdeel van een groter netwerk van recreatieve verbindingen. Het is de bedoeling dat gebruikers in Simpelveld hun weg kunnen vervolgen naar onder andere de Vennbahn in Duitsland. De gemeente Simpelveld ontwikkelt in het stationsgebied een nieuw plan. Daarin wordt ook het vervolg van de recreatieve route opgenomen.
De Parkstadroute komt tot stand in een samenwerking tussen IBA Parkstad, de gemeenten Beekdaelen, Heerlen, Brunssum, Landgraaf, Kerkrade en Simpelveld en de Provincie Limburg. Het ontwerp is in opdracht van IBA gemaakt door Piet Oudolf en Lola Landschapsarchitecten. De aanleg van de Parkstadroute wordt door Heijmans Infra uitgevoerd in samenwerking met onder meer Geonius en Dolmans Landscaping.
De route is onder andere bepaald door het genomen uitgangspunt dat het een onderdeel moet vormen van de internationale verbinding tussen de Vennbahn in Duitsland en het Kolenspoor in België. Hierdoor loopt de route op of nabij oude mijnsporen. Ook is de route zodanig gekozen dat regionale attracties en bezienswaardigheden met elkaar verbonden kunnen worden en bereikbaar worden voor langzaam verkeer.
Omdat de Parkstadroute een hoogwaardige recreatieve verbinding vormt, zijn er kwaliteitsnormen vastgelegd. Daarnaast is er gekeken hoe de route het beste door stedelijk gebieden kan gaan. Dit heeft geleid tot een voorliggend tracé. Toch blijft er ruimte om mee te denken over het plan en de uitvoering daarvan. Daarom zijn omwonenden en bedrijven uitgenodigd om tijdens inloopavonden langs het toekomstige tracé hun inbreng te hebben in het ontwerpproces. Alle reacties zijn verzameld en waar mogelijk en gewenst, worden deze meegenomen in de verdere uitwerking. Nadat het ontwerp van de afzonderlijke tracédelen is vastgesteld, wordt vanaf oktober 2022 begonnen met de uitvoering.
Op de Parkstadroute gelden de gangbare verkeersregels. Dat betekent dat u op kruisingen en rotondes afhankelijk van de situatie wel of geen voorrang heeft op gemotoriseerd verkeer. Met de betrokken gemeenten is afgesproken dat de aansluitingen op bestaande wegen zoveel mogelijk uniform worden vormgegeven.
De Parkstadroute is een pad met gemengd gebruik en tweerichtingsverkeer. Dat betekent dat u rekening moet houden met medegebruikers. Om het gebruiksgemak te vergroten is op enkele plaatsen (in verband met de grootte van het verkeersaanbod) gekozen voor een ongelijkvloerse kruising door een viaduct te bouwen. Dit is het geval aan de Pastoorskuilenweg en de Grubbelaan in Hoensbroek en aan de Einsteinstraat in Landgraaf.
Het oorspronkelijke plan was een breedte van 4,5 meter voor de hele route. In de praktijk blijkt hiervoor echter niet overal genoeg ruimte. Daar is het ontwerp op aangepast. Uitgangspunt is nu dat op plaatsen waar al een verharding aanwezig is de breedte daarvan wordt gehandhaafd, waarbij tenminste een minimale breedte van 3 meter wordt aangehouden. Aan weerszijden van de verharding van de Parkstadroute worden, daar waar ruimte, bermen van zo’n 3 meter aangelegd.
De Parkstadroute wordt voorzien van een speciaal ontwikkeld asfaltmengsel van hoge kwaliteit met een opvallende kleur en structuur. De bermen en de herkenbare markering op het asfalt versterken dit beeld. Verder is het de bedoeling om de Parkstadroute onderdeel te laten uitmaken van het fiets- en wandelroutenetwerk.
Het tracé loopt van het centrum van Schinnen in de gemeente Beekdaelen naar Hoensbroek, Brunssum, Heerlen, Landgraaf, Kerkrade door tot aan het station van Simpelveld. In het verlengde van de Duitse en Belgische routes loopt ook de Parkstadroute grotendeels over het tracé van oude mijnsporen. De Parkstadroute is geen gesloten route, het is dus geen rondje. Bij het opstellen van het ontwerp is ervoor gekozen om met de Parkstadroute ook de attracties in de Parkstad met elkaar te verbinden. IBA geeft bovendien de route een extra kwaliteitsimpuls door de landschappelijke waarde te vergroten.
Voor de bermen is gekozen voor het inzaaien van specifieke bermmengsels. De mengsels worden nauwkeurig gekozen om een jaarrond beeld te creëren: bloeiend, bloemrijk en weelderig in de zomers, meer open, maar met structuren en skeletten in de winter. Er is gezocht naar een balans tussen inheemse soorten en een tuinige berm. Niet overal langs de Parkstadroute worden de bermen ingezaaid. Op plekken waar dat ongewenst is in verband met de aansluitende bestemming of gebruik, worden de bestaande bermen gehandhaafd. De beleving van de route wordt versterkt door op de juiste plaatsen uitzichten te accentueren en op andere plaatsen juist te verbergen.
Nee, in overleg met de gemeente is besloten dat de Parkstadroute in het centrum van Kerkrade niet de typische verharding krijgt, juist vanwege de al eerder gemaakte kosten.
Ja. Tussen de Stationsstraat in Schinnen en de Stelrad fabriek in Kathagen is in 2021 een proefvak aangelegd. Met dit proefvak is onderzocht hoe de Parkstadroute eruit kan komen te zien. Maar het asfalt bleek niet het speciale asfalt dat voldoet aan de eisen die gesteld worden op basis van de opgestelde kwaliteitsvisie. Het bestaande asfalt wordt weg-gefreesd en hergebruikt.
Als u vragen of klachten heeft over de aanleg van de Parkstadroute, kunt u die aan ons richten via het contactformulier op deze website via: www.leisurelaneparkstad.nl/contact/
We zorgen ervoor dat uw vraag/klacht door de juiste persoon van een inhoudelijk antwoord wordt voorzien en proberen binnen twee werkdagen te reageren.
De Parkstadroute is een belevingsroute waarbij de route de gebruiker laat genieten van de natuur en pareltjes in Parkstad. Daar waar het kan, voert de route door natuurgebieden. Er is voor gekozen om de impact op die natuur te minimaliseren. Daarom zijn in het ontwerpproces alle bomen in de nabijheid van het tracé ingemeten en is hiervan de soort, diameter e.d. bepaald. Op basis van de locatie van de bomen is het ontwerp aangepast, zodat zo weinig mogelijk bomen gekapt hoeven te worden.
Daar waar dat wel het geval is, vindt boscompensatie plaats. Ook is aan de voorkant van het ontwerpproces een flora- en fauna-inventarisatie uitgevoerd. Op basis hiervan is het ontwerp eveneens aangepast. Zo worden aanwezige dassenburchten gespaard en is tussen Kerkrade en Simpelveld zelfs het totale tracé aangepast in verband met de aanwezigheid van specifieke waardevolle planten.
In overleg met plaatselijke partners worden initiatieven ontplooid om de natuur op specifieke geschikte plekken te versterken. Voorbeeld hiervan is het versterken van het leefgebied van de wilde bij.
Volgens de huidige planning wordt de Parkstadroute vanaf oktober 2022 aangelegd en gereed op 1 januari 2024. De aanleg vindt plaats in delen, we noemen dat werkvakken. Voor sommige werkvakken is het nu nog niet duidelijk of de oplevering kan plaatsvinden voor 2024: daarvoor zijn wijzigingen in het bestemmingsplan nodig. Het doorlopen van de betreffende procedure kan leiden tot een latere start van de uitvoering van die werkvakken.
De Parkstadroute wordt in delen aangelegd, die delen noemen we werkvakken. Momenteel werken we met een voorlopige uitvoeringsplanning. Er zijn echter nog een aantal onzekere factoren, waardoor we die planning nog niet kunnen delen. De onzekerheden zitten in de te volgen vergunning- en RO-procedures, benodigde aanvullende onderzoeken (bodem, archeologie, eventuele explosieven uit WOII, etc.), het verleggen van aanwezige kabels en leidingen, de tijdige levering van materialen en de financiering (inflatie als gevolg van de Oekraïne-crisis).
We streven ernaar om in juli 2022 een uitvoeringsplanning te hebben op basis waarvan we kunnen aangeven op welk moment we in uw straat gaan werken en hoe lang de werkzaamheden duren.
De Parkstadroute is een langzaamverkeersverbinding over een lengte van zo’n 34 kilometer via Beekdaelen, Brunssum, Heerlen, Landgraaf, Kerkrade en Simpelveld. Het is meer dan een gewoon fiets- of wandelpad, het is een attractie op zichzelf. Het is een aantrekkelijk pad door de regio Parkstad omzoomd door bermen. Je beleeft het landschap en de (culturele) pareltjes. De route is recreatief, maar heeft ook praktische voordelen voor mensen die op de fiets naar het werk, naar familie of naar huis gaan. De Parkstadroute wordt de schakel in het internationale netwerk van langeafstand-fietsroutes tussen de Duitse Vennbahn en het Belgische kolenspoor.